Başkent Ankara'da trafik sorunu her geçen gün daha da büyüyor. Toplu taşıma kullanıcıları sefer sıklığının artırılmasını, özel araç sürücüleri ise trafikte geçen süreyi azaltacak çözümler istiyor. Son verilere göre Ankara'da araç sayısı hızla artıyor ve bu durum yoğunluğu artırıyor. Nüfus artışı ve göçler de bu soruna katkıda bulunuyor. Uzmanlar, sorunun çözümü için kapsamlı bir kentsel ulaşım reformuna ihtiyaç olduğunu belirtiyor. Vatandaşlar ise özellikle yoğun saatlerde toplu taşıma seferlerinin acilen artırılması gerektiğini vurguluyor.

Sıkışıklık Ücretlendirmesi Gündemde

Ankara'daki trafik sorununa çözüm önerileri arasında "sıkışıklık ücretlendirmesi" de bulunuyor. Bu sistem, özel araçların kent merkezine girişinde ücret alınmasını öngörüyor. Bu, özel araç kullanımını azaltarak toplu taşımayı daha cazip hale getirebilir. Ancak bu yöntem tartışmalı olup, ülkemizde henüz uygulanmıyor. Uzmanlar, özel araç kullanımını sınırlamak için cazip alternatifler sunulması gerektiğini ve toplu taşımanın imajının değiştirilmesi gerektiğini vurguluyor. Özellikle gelişmekte olan ülkelerde özel araç sahipliğinin statü göstergesi olarak algılanmasının değiştirilmesi için eğitim ve kamuoyu çalışmaları önemlidir. Sürdürülebilir ulaşım sistemlerinin geliştirilmesi uzun vadede sorunu çözmek için gereklidir.

Ulaşım Ağının Yeniden Tasarlanması

Şehir plancıları, Ankara'daki trafik sorunlarının temel nedenlerinden birinin, tüm ulaşım hatlarının Kızılay'dan geçmesi olduğunu belirtiyor. Bu durum ulaşım süresini uzatıyor ve yoğunluğu artırıyor. Ankara'nın raylı sistem haritasının, Londra, Paris veya Moskova gibi şehirlerdeki örümcek ağı modelinde olmadığı belirtiliyor. Daha fazla bağlantı noktası ve alternatif güzergahların oluşturulması gerekiyor. Örneğin, otobüs ve metro hatlarının Kızılay'a bağımlılığını azaltarak, daha verimli bir ulaşım ağı oluşturmak gerekiyor. Kentsel planlamada bu konuya daha fazla odaklanılması şarttır. Yeni bağlantı noktalarının oluşturulması ve ulaşım sisteminin modernizasyonu, trafik sıkışıklığını azaltmada önemli rol oynar.

Sürdürülebilir Ulaşım Sistemi Zorunlu

Trafik sorunlarının yalnızca araç sayısıyla açıklanamayacağını belirten uzmanlar, Avrupa Birliği ülkeleriyle kıyaslama yapıyor. Türkiye'de ve özellikle Ankara'da kişi başına düşen araç sayısı, Avrupa ortalamasının altında olsa da, trafik yoğunluğu daha yüksek. Bu, ulaşım sisteminin verimliliğinin düşük olduğunu gösteriyor. 5 milyondan fazla nüfuslu bir kentte herkesin özel araç kullanmasının mümkün olmadığı vurgulanıyor. Sağlıklı ve sürdürülebilir bir kentsel ulaşım sistemi oluşturulması gerekiyor. Bu sistemde toplu taşıma daha cazip ve erişilebilir olmalı, özel araç kullanımını azaltıcı tedbirler alınmalı ve yeni ulaşım hatları planlanmalıdır. Şehirlerin sürdürülebilir kalkınması için etkili ulaşım sistemleri oldukça önemlidir.

Özel araç sürücüleri de toplu taşımayı yetersiz buluyor. Vatandaşlar, toplu taşıma araçlarının yetersizliği, sefer saatlerinin uygun olmaması ve yoğunluktan şikayetçi. Ankara Büyükşehir Belediyesi, Ulus Meydanı'nı trafiğe kapatma ve Atatürk Bulvarı'nı yer altına alma gibi projeler üzerinde çalışıyor. Ayrıca, metro hatlarının uzatılması ve "Park Et-Devam Et" uygulamalarıyla toplu taşıma kullanımı teşvik edilmeye çalışılıyor.