Bakanlığın 2025 yılı bütçesi, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmeye başlandı. Komisyonda yapılan sunumda, Bakan, bakanlığın 17 genel müdürlük ve 10 başkanlıktan oluşan geniş bir yapıda faaliyet gösterdiği ve ülke genelinde 131 bin personeliyle 2 bin 3 şantiyede, toplamda 223 bin kişiye istihdam sağladığı belirtilmiştir. 2002-2024 yılları arasında gerçekleştirilen yatırımların günümüz değeri 280,6 milyar doları aşmıştır. Demiryolu yatırımlarındaki artış dikkat çekmektedir; 2013'te yüzde 33 olan proje büyüklüğü payı, 2023'te yüzde 53'e, 2024'te ise yüzde 55'e yükselmiştir. Toplamda 2 bin 667 projeye 2 trilyon 295 milyar lira yatırım yapılması planlanmaktadır. 2024 yılında ise 351 milyar 379 milyon lira yatırım ödeneği tahsis edildi ve 28 farklı şehirde toplam yatırım tutarı 112 milyar lirayı bulan 50 proje tamamlanarak hizmete açıldı.

2025 İçin Dev Yatırım Planı: 482 Milyar Lira

2024 yılında yapılan yatırımların ülke ekonomisine ve kalkınmasına önemli katkılar sağladığı vurgulandı. Bakan, 2025 yılı yatırım teklifini geçtiğimiz yıla göre yüzde 26,9 artışla 482 milyar lira olarak açıkladı. Bu kapsamlı yatırımların, ülkenin stratejik konumundan maksimum verim alınmasını hedeflediği belirtildi. Hızlı tren hatlarının genişletilmesi, yeni lojistik merkezlerinin kurulması, karayollarının iyileştirilmesi ve havaalanı kapasitesinin artırılması gibi birçok alanda büyük çaplı projeler hayata geçirilecek. Projelere ilişkin detaylı bilgiler sunumda paylaşıldı ve bu yatırımların hem doğrudan hem de dolaylı olarak ülke ekonomisine olumlu etkileri olacağı ifade edildi.

Demiryolu Projeleri ve Hedefleri

Demiryolu sektöründe, hızlı trenlerle bugüne kadar 92 milyon yolcu taşındığı, 13 bin 919 kilometreye ulaşan demiryolu hat uzunluğunun 2028'de 17 bin 287 kilometreye, 2053'te ise 28 bin 590 kilometreye çıkarılmasının hedeflendiği açıklandı. Marmaray'ın 1,2 milyar yolcu tarafından kullanıldığı belirtilirken, Başkentray, İZBAN ve GAZİRAY gibi kent içi raylı sistemlerinin de yolcu taşımacılığında önemli rol oynadığı vurgulandı. Demiryolu taşımacılığındaki serbestleşme politikalarının devam ettirileceği ve lojistik merkez sayısının 12'den 25'e çıkarılacağı belirtildi. Ankara-İzmir hızlı tren hattının tamamlanmasıyla seyahat süresinin 14 saatten 3,5 saate düşmesi gibi önemli iyileştirmeler bekleniyor. Diğer hızlı tren projeleri ile de önemli seyahat zamanı kazanımları hedefleniyor.

Havayolu, Karayolu ve Dijital Altyapı Yatırımları

Havayolu sektöründe, Türkiye'nin Avrupa'da 3., dünyada 7. sırada yer aldığı belirtildi. Yurt içi uçuş frekanslarının 2025'te yüzde 10 artırılacağı açıklandı. 50 ülkede 60 noktaya yapılan uçuş ağının 131 ülkeye ve 347 noktaya genişletildiği, havayolu anlaşması yapılan ülke sayısının 81'den 175'e çıktığı kaydedildi. Karayolu yatırımları kapsamında, bölünmüş yolların ülke yol ağının yüzde 43'ünü oluşturduğu, son 22 yılda 479 kilometre köprü ve viyadük ile 717 kilometre tünel inşa edildiği belirtildi. Dijital altyapı yatırımları hakkında bilgi verilirken, fiber optik ağ uzunluğunun 20 bin 141 kilometreye çıkarılacağı, Türksat 6A uydusunun yıl sonuna kadar hizmete gireceği ve uyduların kapsama alanının 5 milyar nüfusa ulaşacağı açıklandı. Türkiye Kart projesinin de 18 ile yaygınlaştırılması hedefleniyor.